برای درک مفاهیمی مانند "ارزش" و"مراقبت"  در کودکان سه‌ساله می‌توان از ابزار خوبی هم‌چون "پول" استفاده کرد.یک روز در هفته را برای "پول توجیبی" انتخاب کنید. 

مبلغ خیلی بالایی نباشد مثلا پنج هزار تومان، هربار از اسکناس و سکه‌های مختلف استفاده کنید.
 
پول توجیبی را به سه بخش تقسیم کنید:
 
۱.خرج کردنی‌ها، در کیف پول
۲. پس‌انداز کردنی‌ها، در قلک
۳. خیریه، که می‌تواند در صندوق‌های کمک خانوادگی بگذارد.
 
_از قلک شفاف که محتویات آن قابل دیدن است برای پس انداز کودک استفاده کنید.
 
_به کودکان بیاموزید به گداها کمک مالی نکنند و بدانند نوازندگان خیابانی هنرمندند و گدا نیستند.
 
به کودک اجازه دهید خریدهای شخصی‌اش را با پول‌های کیف‌ پولش انجام دهد تا کم‌شدن سرمایه، هدر رفتن، اسراف و پشیمانی یا لذت خرید و هدیه‌دادن را تجربه کند، این تجارب نیاز به تقویت آزادی و اراده شخصی کودک دارد. 
 
حالا باید به او بیاموزید منابعی ارزشمند، سرمایه های ما را می سازند. می توان بر آنها افزود یا ازآنها کاست. به جز اسکناس و سکه چیزهای دیگری هم هستند که سرمایه های ما هستند مانند داشتن خانه یا داشتن جواهر یا داشتن اسباب بازی حتی.
 
مفهوم مهم بعدی «کار و شغل» به عنوان مولد سرمایه است. 
فعالیت هایی کارافرینی که می تواند خرید و فروش یا ارائه خدمات باشد. به کودک نقش هایی بدهید که در ازای انجام آنها دستمزد دریافت کنند.
 اگر پارکینگ را مرتب و جارو کرد دستمزدی توافقی به او بدهید. اگر با وجود هشدارهای قبلی شیشه ای شکست و اسیبی به اموال منزل زد دادن خسارت از پول توجیبی یا پس انداز را طلب کنید و یا گزینه ارائه کار و خدمات  برای جبران آسیبی و هزینه ای که وارد کرده در چارچوب تربیت مالی خود لحاظ کنید.
 
نمایشگاهی از آثار تولیدی کودکان در خانه و پارکینگ و مهد بگذارید تا تولیدات خود را در معرض فروش بگذارند. 
 
جشنواره امانت یا معاوضه کالا راه بیندازید تا اسباب بازی و کتاب های خود را تعویض کنند. 
 
مفهوم ریسک و حتی شانس را با بازی هایی مثل شیریا خط با سکه و انتخاب تصادفی اقلام تمرین کنید. کودکان را با مهارت های خرید آشنا کنید اینکه تبلیغ کالا یک امر مهم است و نباید فریفته تبلیغات شد و مغالطه بزرگ نمایی را برای برای آنها توضیح دهید.
 نشان بدهید که فروشنده نیم کیلو را در اتیکت قیمت میوه ریز اما نرخ میوه را درشت می زند تا خریدار فریب بخورد.
 
داستان تولید کالاها از مزرعه و کارخانه تا بازار و منزل را با کمک ویدئوهای مناسب اینترنت برای کودکان شرح دهید.
 
 هوش مالی کودکان با تربیت مالی آنها توسعه می یابد پس سواد مالی را با مباحث اخلاقی گره نزنید و تبری جویی از مباحث مالی را یک فضیلت اخلاقی جا نزنید.
 
 در مقابل کودک از کثیف بودن اسکناس و یا مثل هایی مثل پول چرک کف دست است و افراد برای پول زیاد داشتن باید دزدی کنند عنوان نکنید.حقیقتا پول چرک کف دست نیست